Messies participatiu 2019

EL DIRECTOR
Josep Vila i Casañas

 

Director, compositor i pedagog nascut a Sabadell l’any 1966. La seva especialitat és el repertori vocal a cappella, i també la literatura coral-orquestral de tots els temps.

 

Actualment és director titular del Cor de Cambra Lieder Càmera de Sabadell, que va fundar als 23 anys, i col·labora regularment amb el Cor de Cambra Francesc Valls de Barcelona. Ha estat director titular de l’Orfeó Català (1998-2016), del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana (2011-2016) i del Cor de Radiotelevisió Espanyola (2007-2010).

 

Com a preparador de cor ha treballat al costat de les principals batutes del panorama internacional: Daniel Barenboim, Daniele Gatti, Simon Rattle, Gustavo Dudamel, Marc Minkowski, Jean-Christophe Spinosi, René Jacobs, Lorin Maazel i Helmuth Rilling, entre d’altres.

 

Com a compositor es dedica, principalment, a la música vocal-instrumental i és autor d’un ampli catàleg d’obres per a cors infantils i juvenils, per a cor mixt a cappella i per a cor i orquestra. Entre les seves obres més interpretades arreu del món destaquen Sanctus-Benedictus (1992) i Salve Regina (2001). Altres obres més recents són Te Deum (2002), per a mezzosoprano, cor i orquestra; Missa «Sanctus-Benedictus» (2014), per a dos cors a cappella; l’oratori Veni Creator Spiritus, per a quatre solistes, cor i orquestra, estrenat al Palau de la Música de Barcelona l’any 2016; Lau Haizetara (‘Als quatre vents’), una obra composta el 2018 per a cor i piano, basada en el folklore basc, i la Missa Sagrada Família (2019), que li ha valgut el Premi Clavé a la millor composició coral de l’any a Catalunya.

 

Des del 2005 és professor de direcció de cor a l’Escola Superior de Música de Catalunya. També imparteix regularment tallers, seminaris i classes magistrals en diverses ciutats europees i llatinoamericanes.

 

http://josepvila.net/

ELS SOLISTES
Irene Mas, soprano

 

Nascuda a Palma, comença la seva formació al Teatre Principal d’aquesta ciutat. Ha rebut el primer premi en el Concurs Internacional de Música de les Corts, en el Tercer Concurs de Cant Josep Palet de Martorell, el premi Mirna Lacambra per la interpretació de Susanna a Le nozze di Figaro a l’Escola d’Òpera de Sabadell, i ha estat seleccionada per l’Acadèmia de Formació Professional de Jordi Savall, entre altres distincions. Ha rebut el segon premi ex aequo en el Concurs d’Interpretació Musical per a Joves de l’Arjau i el premi Juventudes Musicales de España en el concurs El Primer Palau.

 

Entre els papers operístics que ha interpretat destaquen Sofia (Il signor Bruschino, Rossini), Giulia (La scala di seta, Rossini), Belinda (Dido and Aeneas, Purcell) i Susanna (Le nozze di Figaro, Mozart). Ha rebut el premi AOTP 2018 a la millor veu femenina no protagonista pel paper de Sophie a Werther (J. Massenet).

 

També ha interpretat en el camp de l’oratori el Rèquiem i les Vesperae Solennes de Confessore de Mozart, el Rèquiem de Fauré, l’Oratorio de Noël de Saint-Saëns, la Missa en sol major de Schubert, la Messe de minuit i el Te Deum de Charpentier, la Missa en sol major opus 86 de Dvorák, la Missa brevis Sancti Joannis de Deo de Haydn, i el Weihnachtsoratorium, el Magníficat i les Cantates 29, 51, 82, 84, 129, 140 i 147 de Bach, entre d’altres. Ha enregistrat per a Toccata Classics, de Londres, un programa inèdit de W. Jackson juntament amb Emma Kirkby, Charles Daniels i Timothy Roberts.

Anna Alàs, mezzosoprano

 

Va néixer a Terrassa, on va començar a estudiar cant sota el guiatge d’Alícia Prieto i Maria Dolors Aldea. Va continuar la seva formació amb Julia Conwell (Viena) i, després, en diversos centres de primer nivell. Va obtenir el màster en Lied i Oratori a la Hochschule für Musik «Hanns Eisler» (Berlín) de la mà dels professors Anneliese Fried i Wolfram Rieger i, més tard, es va perfeccionar amb Brigitte Fassbaender, Dietrich Fischer-Dieskau i Bernarda Fink, entre d’altres.

 

Ha rebut el primer premi en el Concurs Joan Massià i sengles segons premis en el Concurs Internacional de Lied Stuttgart i en el Concurs d’Òpera Barroca P. A. Cesti (Innsbruck), entre d’altres.

 

Ha actuat com a solista en destacats escenaris i festivals, i en el camp operístic ha interpretat desenes de papers. Aviat despertà l’interès de l’escena barroca, on ha treballat al costat de les orquestres següents: Belgian Baroque Orchestra Ghent, Collegium 1704, Musica Florea, La Chimera, Vespres d’Arnadí, Ensemble Daimonion, Orquesta Barroca de Sevilla i Academia 1750, entre d’altres.

 

Ha participat en gravacions de ràdio i televisió per a la Bayerischer Rundfunk, Deutschlandradio, COM Ràdio, Catalunya Música o RNE Radio Clásica, així com en diversos enregistraments per a Ficta Edicions, Seed Music, Naxos Records, l’editorial Avenç (Premi Nacional de Cultura Popular) i Discmedi.

Lluís Vilamajó, tenor (Barcelona)

 

Nascut a Barcelona, va iniciar els estudis musicals a l’Escolania de Montserrat i, després, els va continuar al Conservatori Municipal Superior de Música de Barcelona. Ha estat director de la Capella de Música de Santa Maria del Mar de Barcelona i director del Cor Infantil i el Cor de Noies de l’Orfeó Català al Palau de la Música Catalana. També ha estat el responsable de la direcció artística, amb Lambert Climent i Carlos Mena, del Coro Barroco de Andalucía (Sevilla) i del Coro Vozes de Al Ayre Español (Saragossa).

 

Com a solista ha interpretat obres tan diverses com les Vespres de C. Monteverdi, el Magníficat de J. S. Bach, el Rèquiem de W. A. Mozart, la Missa de Glòria de G. Puccini o la Passió segons sant Mateu de J. S. Bach. Actualment és membre de la Capella Reial de Catalunya, dirigida per Jordi Savall, i collabora en la preparació del Cor de les Acadèmies de Formació Professional, de Recerca i d’Interpretació Musical. També dirigeix la Jove Capella Reial de Catalunya.

José Pizarro, tenor (Girona)

 

Nascut a Girona, estudia cant amb Jordi Albareda al conservatori de Badalona i més tard a Bèlgica amb Diane Forlano i Neil Semer. Actualment treballa a l’Òpera de Flandes i és membre de grups com el Collegium Vocale Gent (Bèlgica) i Los Músicos de Su Alteza. Fou membre del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana i ha participat en nombrosos enregistraments discogràfics.

 

Com a solista ha destacat en les seves interpretacions de les Passions de J. S. Bach com a evangelista i, en el terreny de l’oratori i el lied, treballant amb orquestres com l’Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra, l’Orquestra Simfònica del Vallès, la Real Orquesta Sinfónica de Sevilla, The Orchestra of the Eighteenth Century i The Orchestra of the Age of Enlightenment.

 

Ha cantat sota la direcció de Karl-Friedrich Beringer, Salvador Brotons, Jordi Casas, Edmon Colomer, Paul Dombrecht, Phillipe Herreweghe, Robert King, Kaspars Putniš, Daniel Reuss, Manel Valdivieso, Josep Vicent i Josep Vila, entre d’altres.

Elías Benito Arranz, baríton

 

Nascut Va realitzar els estudis superiors de cant a la Royal Academy of Music de Londres, a l’Opera Studio de La Monnaie – CMRE a Brussel·les amb José van Dam, i a València, i es va graduar en el primer màster en interpretació operística d’Espanya, amb la catedràtica Ana Luisa Chova al capdavant.

 

Elías ha debutat en escenaris com el Gran Teatre del Liceu, on actualment és Papageno a La petita flauta màgica dels Comediants, així com en altres teatres de l’Estat espanyol. Internacionalment, ha cantat al Théâtre des Champs Elysées de París amb Al Ayre Español, al Prinzregententheater de Munic i a l’Stadttheater d’Ingolstadt interpretant Escamillo, a Carmen. Molt actiu com a solista d’oratori, destaquen les seves interpretacions de les obres de Bach, com ara la Passió segons sant Joan, la Passió segons sant Mateu i el Weihnachtsoratorium, o la Missa en si menor, que ha cantat amb mestres com Trevor Pinnock i Juan José Mena.

L’ORQUESTRA
Vespres d’Arnadí, orquestra barroca

 

És una orquestra barroca creada l’any 2005 per Dani Espasa i Pere Saragossa per oferir versions plenes d’emoció, frescor i espontaneïtat, utilitzant instruments i criteris històrics. Espasa, nascut a la Canonja, toca, a més, el clavicèmbal i ha treballat com a compositor i director musical de teatre, dansa i televisió. Pere Saragossa, nascut a la Vila Joiosa, és, a més, oboista. Vespres d’Arnadí s’ha especialitzat en el barroc, sobretot del segle XVIII, però també del XVII. Ha recuperat repertoris oblidats.

 

El nom de l’orquestra recorda els concerts que al segle XVIII eren habitualment oferts al vespre com a postres dels sopars distingits de nobles i burgesos. Carabassa, sucre i ametlles són els ingredients de l’arnadí, una de les postres més antigues del País Valencià.

 

El conjunt ha actuat en importants sales i festivals d’Europa com els de Peralada, Barcelona, Halle, Praga, Ostrava, Madeira, Sevilla, Santander, Santiago de Compostel·la, Lugo i Madrid, entre d’altres.

 

Vespres d’Arnadí ha enregistrat tres discos amb el segell Musièpoca: Pièces de Simphonie, de Charles Desmazures; Missa en re major, de Josep Mir i Llussà, i Anna Maria Strada, de Handel. A finals del 2018 va presentar el quart disc sota el segell Aparté i amb el títol L’Alessandro amante, protagonitzat pel contratenor Xavier Sabata.

COR D’ESCENARI
Cor de Cambra de Granollers

 

El Cor de Cambra de Granollers, dirigit per Josep Vila Jover, neix el 1996 amb l’escola de música creada aquell mateix any en el marc de la Societat Coral Amics de la Unió, entitat dedicada des del 1877 a la promoció i la difusió de la música coral. Des de l’any 2017 és cor resident al Teatre Auditori de Granollers. El seu repertori és molt ampli i comprèn obres de diversos gèneres, èpoques i estils: polifonia religiosa i profana, barroc, classicisme, romanticisme, música contemporània i cançons tradicionals d’arreu del món.

 

El Cor de Cambra de Granollers ha participat en diversos festivals internacionals de cant coral tant a l’Estat espanyol com en diferents països d’Europa, ha col·laborat amb formacions com l’OBC o l’OSV i ha treballat sota la direcció d’Álvaro Albiach, Robert King, Manel Valdivieso, Christian Grube, Xavier Puig, Salvador Brotons i Edmon Colomer, entre d’altres.

Cor Jove Amics de la Unió

 

El Cor Jove Amics de la Unió va néixer l’any 2005 dins la Societat Coral Amics de la Unió de Granollers. Està format per 35 joves d’entre 16 i 24 anys que s’inicien en el treball propi d’una formació de veus mixtes. La majoria d’ells provenen del Veus – Cor Infantil Amics de la Unió o d’escoles de música de la comarca. Compta amb un repertori variat i en actualització constant, format per estils moderns com el jazz, els musicals o les peces populars i per un ampli ventall de música sacra: música renaixentista, barroca i contemporània. Actualment està dirigit per Marta Dosaiguas.

 

L’any 2018 la formació va estrenar Lux, un programa propi de música sacra dels segles XIX i XX.

 

L’abril del 2019, el Cor Jove Amics de la Unió va guanyar el primer premi en la categoria de cors joves en el XLVIII Certamen Coral d’Ejea de los Caballeros. Així mateix, la seva directora, Marta Dosaiguas, va guanyar el premi a la millor directora i el Cor de Cambra de Granollers, de la mateixa entitat i dirigit per Josep Vila Jover, va guanyar el segon p remi en la categoria d’adults.

ELS PREPARADORS
Alfred Cañamero, director preparador (Barcelona)

 

Nascut a Barcelona, inicià els estudis de cant, piano, violí i orgue amb el p. Ireneu Segarra a l’Escolania de Montserrat i els continuà amb Manuel Oltra, Benet Casablancas, Josep Soler, Enric Ribó, Pierre Cao i Laszlo Heltay. Amb Albert Argudo i Antoni Ros Marbà cursà els estudis de direcció d’orquestra. Actualment dirigeix la Coral Mixta d’Igualada, la Coral Guisla, i és professor de cant coral a l’EMM de Sant Joan de Vilatorrada. Ha estat titular de la Coral Càrmina de Barcelona i del Coro de la Sociedad Musical de Sevilla. Fa poc ha dirigit a Ginebra l’estrena de la Missa espiritista del compositor suís R. Clerc, els Liebeslieder de Brahms, l’Stabat Mater de Haydn, el Glòria en re major de Vivaldi, els Rèquiems de Gounod i Cimarosa, La dama de Shalott de J. Domènech i la Passió segons sant Lluc de Telemann.

Martí Ferrer Bosch, director preparador (Girona)

 

És director de la Capella Polifònica de Girona, del Cor de la Universitat de Girona i del Cor i l’Orquestra del Conservatori de la Diputació de Tarragona. Va iniciar els estudis musicals a Girona, on va néixer, i es graduà en Direcció Coral i Direcció d’Orquestra al Conservatori Superior de Barcelona. El 2015 funda, juntament amb Bernat Cabré, Ficta edicions, editorial i segell discogràfi c consagrat a la recuperació patrimonial i a la promoció i la divulgació de les noves generacions de compositors catalans. Cal destacar el seu compromís amb el món associatiu. En aquest sentit, ha estat president del Secretariat de Corals Infantils de Catalunya i del Moviment Coral Català. Actualment és tresorer de l’International Music Council i membre de les juntes de l’European Choral Association i de la World Youth Choir Foundation.

Marta Olivé, pianista (Barcelona)

 

Nascuda a Sant Pere de Riudebitlles el 1976, va estudiar piano al Conservatori Superior de Música de Barcelona. També va fer estudis d’aquest instrument fi ns al grau superior amb la professora Núria Bonells, deixeble d’Alícia de Larrocha. És directora de l’Escola de Música Mossèn Pla de Sant Quintí de Mediona. Col·labora amb diferents corals, com la Coral Mixta d’Igualada, sota la direcció d’Alfred Cañamero.

Josep Surinyac, pianista (Barcelona)

 

Va néixer a Torelló. Va obtenir el títol superior de Piano i Música de Cambra al Conservatori de Barcelona. Posteriorment, amplià estudis a la Guildhall School of Music de Londres. Ha estat guardonat en diversos concursos nacionals i internacionals. Ha col·laborat amb cantants com D. Aldea, L. Dawson, R. Padullés i A. Savall, entre d’altres. Atès el seu interès per la música coral, ha col·laborat amb diferents formacions, com ara Voxalba, el Cor de Cambra del Palau, l’Orfeó Català i el Cor Madrigal. Actualment és pianista del Cor de Noies de l’Orfeó Català i professor de lied i de música de cambra al Conservatori Superior del Liceu i a l’ESMUC.

Claudio Suzin, pianista (Girona)

 

Va néixer a São Paulo (Brasil), on va estudiar piano amb Gilberto Tinetti a la Universitat de São Paulo i, posteriorment, amb Luiz Carlos de Moura Castro a la Universitat de Hartford (EUA). Va treballar el lied amb Dalton Baldwin, Francisco Poyato i la soprano japonesa Misuko Shirai. Músic multidisciplinari, va estudiar també cant amb Benito Maresca i Wayne Rivera, direcció orquestral amb Bernie Lurry i orgue amb Larry Alan Smith. Com a pianista de cambra va treballar amb els alumnes de l’Emerson String Quartet i del Lions Gate Trio. També va ser pianista i cantant de la Connecticut Concert Opera, i com a organista va ser director musical de diferents corals a Connecticut. Des del 2007 viu a Girona, on és professor de repertori vocal al conservatori de la ciutat.