Messies Participatiu 2020

LA DIRECTORA
Mireia Barrera

L’edició d’enguany estarà dirigida per una de les més importants directores de cor del món. Es tracta de Mireia Barrera, qui va ser durant vint-i-sis anys (de 1993 a 2019) directora del Cor Madrigal i al qual tornarà a dirigir en aquesta excepcional edició del Messies Participatiu, ja que Madrigal serà el cor d’escenari.

Nascuda a Terrassa i formada al Conservatori Municipal de Música de Barcelona, va estudiar a l’Escola Internacional de Cant Coral de Namur (Bèlgica) amb el director de cor i orquestra Pierre Cao. També ha participat en diferents cursos impartits per M. Cabero, E. Ribó i L. Héltay. Paral·lelament ha realitzat estudis de cant amb M. Dolors Aldea.

Actualment col·labora amb el Coro de la Comunidad de Madrid com a primera directora convidada.

I des de la temporada 2012-13 dirigeix el grup vocal professional Barcelona Ars Nova dins el projecte de les Misses Polifòniques que es fa a les esglésies dels Sants Just i Pastor i del Reial Monestir de Pedralbes de Barcelona. Aquesta iniciativa vol recuperar la polifonia dins la litúrgia.

Va dirigir per primer cop el Coro Nacional de España la temporada 2004-2005, dins del cicle “Carta Blanca a Hans Werner Henze”, i des del setembre de 2005 fins al juny de 2010 va ser la seva directora titular. Amb ells va realitzar gires per tot Espanya, a més de per Alemanya, Romania, Àustria i els Estats Units. Va impulsar la creació del Ciclo Coral del Coro Nacional de España a l’Auditorio Nacional de Música de Madrid.

Ha col·laborat en nombroses ocasions amb el Gran Teatre del Liceu de Barcelona com a assistent del Cor, així com en la preparació de cors i solistes infantils. Durant els anys 1998-2005 va preparar els cors infantils col·laboradors de les temporades simfòniques de l’OBC.

En l’àmbit docent, ha estat professora de Direcció Coral a l’Escola Superior de Música de Catalunya (2002-2005).

També ha estat directora titular de la Capella de Música de Santa Maria del Mar i fins al desembre de 2005 va dirigir el Coro de la Orquesta Ciudad de Granada, del qual n’és fundadora.

Cal destacar el seu interès pel diàleg entre la música i altres disciplines artístiques, el qual l’ha dut a col·laborar amb artistes com Perejaume o les companyies de dansa IT Dansa i Santamaría.

El 2014 va ser guardonada amb el Premi Nacional de Cultura per la seva trajectòria en el cant coral i el seu interès en la difusió de la música contemporània.

ELS SOLISTES
Elena Copons, soprano

Elena CoponsEstudia Cant a Terrassa amb Dolors Aldea i Sologesang i Lied al Conservatori de Viena, on finalitza els estudis Cum Laude. El 2007 guanya el 2n Premi en el Concurs Internacional de Lied de Stuttgart.

És una referent de la lírica actual i col·labora habitualment des de 2008 amb el Teatre del Liceu

Com a liederista ha ofert nombrosos recitals, destacant els concerts al LIFE Victoria Barcelona 2017, al Musikverein, a la Radiokulturhaus, a l’Arnold Schoenberg Center i a la Bösendorfersaal de Viena, a la Festspielhaus de St. Pölten, a la Liederhalle de Stuttgart, pels Ludwigsburger Schlossfestspiele, al Palau de la Música Catalana, a L’Auditori de Barcelona, al Kingsplace de Londres, al Holywell d’Oxford, a la Schubertíada de Vilabertran i als prestigiosos cicles monogràfics dels Lieder de Schubert a “The Schubert Project” al Regne Unit i a “Der Ganze-Hugo-Wolf” a Stuttgart. Recentment ha debutat al Teatro Mayor de Bogotà al costat de Christoph Prégardien, Iris Vermillion i Günter Haumer, acompanyats per Roger Vignoles, amb qui ha col·laborat en diverses ocasions. Ha ofert recitals amb els pianistes Sholto Kynoch, Deirdre Brenner, Marcelo Amaral, Jordi Armengol, Josep Surinyac i Francisco Poyato.

Va debutar el 2008 al Gran Teatre del Liceu on ha participat produccions d’òpera (L’incoronazione di Poppea, Fidelio, L’arbore di Diana, Ariane et Barbe-Bleue, Aida, Tosca, Le Nozze di Figaro), en concerts (Il pirata, Escenes de Faust, L’Atlàntida, Requiem de Mozart) i estrenant diverses obres dins del Cicle OFF Liceu. Al Teatro Real de Madrid a interpretat Don Quichotte, Thais, Hänsel und Gretel, Die Zauberflöte, Gloriana, Displace i Je suis narcissiste. També ha debutat a altres escenaris europeus com el Theater an der Wien, Stadttheater de Klagenfurt, Kammeroper de Graz, als festivals Carinthischer Sommer i Opernfestspiele St. Margarethen a Àustria.

Ha actuat amb la majoria d’orquestres peninsulars i també amb l’Orquestra del Festival de Dresden, la Wiener Kammerorchester, Ensemble Prisma, Orquestra de la Volksoper, la Münchner Symphoniker i la Camerata Salzburg. Ha estat dirigida per Ivor Bolton, David Afkham, Patrick Fournillier, Sir Neville Marriner, Claudio Scimone, Marc Piollet, Sebastian Weigle, Renato Palumbo, Harry Bicket, Stéphane Denève, Leopold Hager, Kaspar Zehnder, Josep Pons, Antoni Ros-Marbà, Edmon Colomer, Salvador Mas, Jordi Casas, Josep Vila, José Ramon Encinar i Pablo González, entre d’altres.

Leandro Marziotte, contratenor

Leandro MarziotteEl contratenor Leandro Marziotte va néixer a Salto, Uruguai, però ha viscut a diferents ciutats europees, fins decidir-se per Barcelona. Aborda una gamma molt àmplia del repertori solista, des de l’Edat Mitjana passant el Renaixement i molt especialment en el període Barroc.

A 2014 va guanyar em primer premi al Concurs Internacional Handel a Göttingen com a contratenor solista junt al Ensamble Radio Antiqua. Precisament és Handel un dels seus compositors preferits. Leandro ha manifestat alguna vegada que la seva veu s’adapta molt bé a tot el repertori operístic Handelià. Ha estat igualment finalista del Primer Concurs Internacional de contratenors a Lugano l’any 2011.

Té un Màster en Cant Barroc del Conservatori Reial de La Haya i una Llicenciatura en Interpretació del Conservatori d’Estrasburg. Ha estudiat amb Michael Chance, Peter Kooij, Jill Feldmann, Rita Dams, Martin Gester, Françoise Kubler i Michèle Ledroit.

Leandro Marziotte es presenta regularment como a solista amb ensambles como ara: ‘Cappella Mediterranea’ (Leonardo García Alarcón), ’Le Poème Harmonique‘ (Vincent Dumestre), ‘Ricercar Consort’ (Philippe Pierlot), ‘Ensemble Elyma’ (Gabriel Garrido), ‘Scherzi Musicali‘ (Nicolas Achten), ’Le Concert Étranger‘ (Itay Jedlin), ‘Stuttgarter Barockorchester’ (Jörg Halubek), i el ‘Ensemble Caprice‘ (Matthias Maute) de Canadà.

Participa a diferents produccions d’òpera, destacant a l ’Orfeo d’ Euridice’ (Orfeo) de Gluck; así como en Serse’ (Arsamene), ‘Orlando’ (Orlando), ‘Agrippina’ (Ottone), ‘Jephtha’(Hamor), Deborah’ (Barak), ‘Rodrigo’ (Fernando) de Handel; ‘Dido and Aenea de Purcell (Hechicera); ‘Orfeo’ (Pastore y Speranza) de Monteverdi;; ’A Midsumer Night’s Dream’ de Britten Oberon), entre d’altres.

Ha gravat per a Harmonia Mundi un disc de cantates de Bach junt a l’ensamble ‘Musicus Köln’ dirigit per Chistoph Spering. Realiza la primera gravació mundial del rol principal de la òpera ‘Flavio Crispo’de Heinichen amb l’Orquestra Barroca de Stuttgart. Amb el Label Arcana grava a Itàlia un disc de cantates barroques napolitanes inèdites per a contratenor. El podem escoltar també a altres gravacions seves com ara a l’òpera ‘Rodrigo’ de Handel, dirigida per Laurence Cummings.

Ha cantat a diferents i importants teatres com ara el Teatre Colón de Buenos Aires, el Teatre Municipal de Rio de Janeiro, el Teatre Solis de Montevideo, el Teatre Simon Bolívar de Ciutat de Mèxic, el Teatre Mario Laserna de Bogotà, la Maison Symphonique de Montreal, la Maison de la Radio de Paris, Chapelle Royale de Versalles, Victoria Hall de Ginebra, Concertgebouw de Broixes, Bozar de Brussel·les, De Doelen Rotterdam, Kölner Philharmonie, el Palais des Congrès de Cracovia entre d’altres

David Alegret, tenor

David AlegretReconegut com a gran especialista en el repertori rossinià i mozartià, on brillen la puresa natural de la seva veu, la seva tècnica i la seva emotiva musicalitat, David Alegret ha cantat extensament Cosí fan tutte, Don Giovanni, Entfuhrung aus dem Serail, La Cenerentola, Il Turco in Italia, Il Barbiere di Siviglia, L’Italiana in Algeri, Semiramide, i altres títols. Només de Narciso a Il Turco suma més d’un centenar de representacions.

Addicionalment completa el seu repertori operístic amb Nemorino, Ernesto i Tonio a les obres de Donizetti, nombrosos rols a òperes de Monteverdi i Handel, Jaquino a Fidelio o Beppe a Pagliacci, i d’altres que ha cantat a festivals com el Salzburger Festspiele Pfingsten i el Festival Castell de Peralada, i teatres com el San Carlo de Nàpoli, Opéra National de Montpellier, Real, Liceu, Maestranza de Sevilla, Pérez Galdos de Las Palmas o Arriaga de Bilbao.

Tambe és molt actiu en el repertori contemporani, com ho demostra la seva recent participació a les estrenes de les operes Les Bienveillantes d’Hèctor Parra a l’Opera Vlaanderen, en coproduccio amb l’Staatstheater Nürnberg i el Teatro Real Madrid, i L’enigma di Lea de Benet Casablancas al Gran Teatre del Liceu, en les que els compositors van escriure els rols per a ell.

Ha estat dirigit per batutes tan importants com Biondi, Bolton, Campanella, Capuano, Carella, Heras-Casado, Lopez Cobos, Luisi, Minkowski, Muti, Parry, Pons, Rizzi, Savall, Weigle i Zedda, i ha treballat amb directors d’escena com Bieito, Brook, Carsen, Cavani, Espert, Loy, Michieletto, Sagi i Vick.

Al terreny de l’oratori, ha interpretat des de Monteverdi fins a la música dels nostres dies, passant especialment per Bach, Handel, Mozart, Haydn, Beethoven i Rossini, en alguns dels auditoris més prestigiosos, com el Queen Elizabeth Hall de Londres, Musikverein i Konzerthaus de Viena, o els teatres de l’Opera Vlaanderen a Anvers i Gant, i a Lucerna, Basilea, Hamburg, Salzburg, Praga, Madrid i Barcelona, entre d’altres ciutats europees.

Ferm defensor de l’art com a oportunitat d’inclusió social, David Alegret ha col·laborat amb el projecte del Gran Teatre del Liceu per a dur l’òpera a les presons.

Addicionalment, David Alegret es un reconegut intèrpret de recital, amb un repertori on destaquen el lied alemany i la cançó d’autor català (Toldrà, Morera, Lamote de Grignon,…). El seu darrer disc Impressions de natura ha rebut crítiques excel·lents (“Heus aquí un disc dels que ja no es fan.”, Jaume Radigales).

Ha enregistrat, entre d’altres, El Giravolt de Maig de Toldrà amb Antoni Ros Marba i l’OBC per al segell Harmonia Mundi, La Clementina de Boccherini amb Pablo Heras per a Musica Antigua Aranjuez, i Lo frate ‘nnamorato de Pergolesi amb Europa Galante i Fabio Biondi per a Unitel Classica.

Enric Martínez-castignani, baríton

Enric MartinezEstudia cant i direcció orquestral a la Musikhochschule Heidelberg-Mannheim, des del seu debut amb La Bohème a Budapest, Enric Martínez-Castignani canta de forma habitual en teatres com La Fenice, Lyon, Estrasburg, Ginebra o Tel-Aviv, així com Teatro Real, Liceu, ABAO, Oviedo i Maestranza.

En el camp concertístic, ha actuat a sales com els auditoris Nacional de Madrid, o de Galicia, festivals de Peralada, Granada, o Styriarte-Graz, acompanyat d’orquestres com l’OBC, ORCAM, Sinfónica de Tenerife, o la RTVE.

Considerat com un dels millors liederistes espanyols, ha ofert recitals amb Dalton Baldwin, Ulrich Eisenlohr o Albert Guinovart, a llocs com el Suntory Hall-Tokyo, Palau de la Música Catalana o L’Auditori de Barcelona.

Nominat als Premis Grammy, el seu compromís amb la cultura es fa palès, també, en la seva activitat com a gestor i divulgador. Va ser el creador i Director Artístic, entre el 2011 i el 2015, del Festival LIFE Victoria, fa conferències arreu i és professor del Màster de Gestió Cultural de la Universidad Carlos III.

L’ORQUESTRA
Orquestra barroca catalana

Orquestra Barroca CatalanaL’Orquestra Barroca Catalana neix l’any 1993 amb la idea de divulgar i recuperar repertori dels segles XVII i XVIII. Els seus membres, majoritàriament residents a Catalunya, són músics especialitzats en interpretació històrica. El repertori interpretat, tant instrumental com operístic i religiós, és ampli. Es podria destacar la recuperació d’obres de Domènec Terradellas, Francesc Valls, Ferran Sor, Vicent Martín i Soler, Charles Desmazures, Alessandro Scarlatti, Angelo Ragazzi, Emanuele d’Astorga i Manuel i Josep Pla.

Del repertori interpretat cal assenyalar la missa Alma redemptoris Mater i el Concert per a fagot d’Anselm Viola, Stabat Mater i Salve Regina de Josep i Manuel PLa, el Magníficat, la Passió segons sant Joan i la Passió segons sant Mateu de Johann Sebastian Bach, les Vespres de la beata Verge de Claudio Monteverdi, el Te Deum de M. A. Charpentier, el Messiah de Georg Friedrich Handel, el Rèquiem de Wolfgang Amadeus Mozart, la Missa Nelson de Franz Joseph Haydn i el Concert per a violí en Re menor de Felix Mendelssohn.

Hi han treballat directors de prestigi internacional com Hiro Kurosaki, Daniel Reuss, Olivia Centurioni, Paul Dombrecht, Barry Sargent, Charles Limouse, Eva Kollar, Simon Carrington, Helmut Breuer, Jordi Casas i K.F. Beringer, entre d’altres, i han col·laborat com a solistes, Josep Borràs, Raquel Andueza, Marta Infante, Xavier Sabata, Jordi Domènech, Marta Matheu, Pau Bordas, Enric Martinez Castignani, Robert Expert, Michael Chance, Lluís Vilamajó, Lucy Crowe, Marianne Beate Kielland, David Wilson-Johnson i Thomas Walker.

Ha enregistrat i editat l’integral de la música religiosa de Josep i Manuel Pla, per a veu solista i orquestra.

COR D'ESCENARI
Cor Madrigal

Cor MadrigalVa ser fundat per Manuel Cabero el 1951 i el 1993 Mireia Barrera n’assumeix la direcció. El cor mostra predilecció pel repertori dels segles XX i XXI, amb un interès especial en la divulgació dels autors catalans. Paral·lelament, manté una important activitat en el camp simfònic, principalment en col·laboració amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona, sent cor adscrit de l’Auditori i l’OBC des de la temporada 2012-2013. Ha estat dirigit per grans batutes com Celibidache, Cambreling, Frühbeck de Burgos, Decker, Foster, Gergiev, González, Haenchen, Hager, King, Kovács, Mas, Mena, Ono, Oue, Pablo Pérez, Pinnock, Pons, Ros Marbà, Rostropovitx o Soustrot. En l’etapa que Manuel Cabero hi va ser al davant, va cantar en l’estrena mundial “d’Atlàntida de Falla”.

En l’àmbit discogràfic cal destacar l’enregistrament de la música coral de Joaquim Homs realitzat per a Fundació Autor, així com el seu darrer CD “Madrigal” que recull música de diversos compositors catalans. Recentment va col·laborar amb l’OBC i Pablo González en un treball sobre Enric Granados per al segell NAXOS. En el Liceu ha participat a les òperes “Kàtia Kavànova”, “Oedipe” de Enesco, “Le portrait de Manon” i “Les mamelles de Tirésias”, i a la cantata “La Pesta” de Gerhard. Ha col·laborat amb l’artista Perejaume i de les darreres temporades cal remarcar les gires i col·laboracions amb l’ Orquestra Mariinsky, National de Lille, Filarmònica de Praga, Sttatskapelle Weimar, i Nacional d’Hongria. Del 2011 al 2014 el cor va realitzar una residència artística a l’Auditori Municipal de Vilafranca. El cor compta amb la col·laboració del Departament de Cultura.

ELS PREPARADORS
Alfred Cañamero, director preparador (Barcelona)

Nascut a Barcelona, inicià els estudis de cant, piano, violí i orgue amb el p. Ireneu Segarra a l’Escolania de Montserrat i els continuà amb Manuel Oltra, Benet Casablancas, Josep Soler, Enric Ribó, Pierre Cao i Laszlo Heltay. Amb Albert Argudo i Antoni Ros Marbà cursà els estudis de direcció d’orquestra. Actualment dirigeix la Coral Mixta d’Igualada, la Coral Guisla, i és professor de cant coral a l’EMM de Sant Joan de Vilatorrada. Ha estat titular de la Coral Càrmina de Barcelona i del Coro de la Sociedad Musical de Sevilla. Fa poc ha dirigit a Ginebra l’estrena de la Missa espiritista del compositor suís R. Clerc, els Liebeslieder de Brahms, l’Stabat Mater de Haydn, el Glòria en re major de Vivaldi, els Rèquiems de Gounod i Cimarosa, La dama de Shalott de J. Domènech i la Passió segons sant Lluc de Telemann.

 

Martí Ferrer Bosch, director preparador (Girona)

És director de la Capella Polifònica de Girona, del Cor de la Universitat de Girona i del Cor i l’Orquestra del Conservatori de la Diputació de Tarragona. Va iniciar els estudis musicals a Girona, on va néixer, i es graduà en Direcció Coral i Direcció d’Orquestra al Conservatori Superior de Barcelona. El 2015 funda, juntament amb Bernat Cabré, Ficta edicions, editorial i segell discogràfi c consagrat a la recuperació patrimonial i a la promoció i la divulgació de les noves generacions de compositors catalans. Cal destacar el seu compromís amb el món associatiu. En aquest sentit, ha estat president del Secretariat de Corals Infantils de Catalunya i del Moviment Coral Català. Actualment és tresorer de l’International Music Council i membre de les juntes de l’European Choral Association i de la World Youth Choir Foundation.

 

Marta Olivé, pianista (Barcelona)

 

Nascuda a Sant Pere de Riudebitlles el 1976, va estudiar piano al Conservatori Superior de Música de Barcelona. També va fer estudis d’aquest instrument fi ns al grau superior amb la professora Núria Bonells, deixeble d’Alícia de Larrocha. És directora de l’Escola de Música Mossèn Pla de Sant Quintí de Mediona. Col·labora amb diferents corals, com la Coral Mixta d’Igualada, sota la direcció d’Alfred Cañamero.

 

 

 

 

Josep Surinyac, pianista (Barcelona)

Va néixer a Torelló. Va obtenir el títol superior de Piano i Música de Cambra al Conservatori de Barcelona. Posteriorment, amplià estudis a la Guildhall School of Music de Londres. Ha estat guardonat en diversos concursos nacionals i internacionals. Ha col·laborat amb cantants com D. Aldea, L. Dawson, R. Padullés i A. Savall, entre d’altres. Atès el seu interès per la música coral, ha col·laborat amb diferents formacions, com ara Voxalba, el Cor de Cambra del Palau, l’Orfeó Català i el Cor Madrigal. Actualment és pianista del Cor de Noies de l’Orfeó Català i professor de lied i de música de cambra al Conservatori Superior del Liceu i a l’ESMUC.

 

 

Claudio Suzin, pianista (Girona)

Va néixer a São Paulo (Brasil), on va estudiar piano amb Gilberto Tinetti a la Universitat de São Paulo i, posteriorment, amb Luiz Carlos de Moura Castro a la Universitat de Hartford (EUA). Va treballar el lied amb Dalton Baldwin, Francisco Poyato i la soprano japonesa Misuko Shirai. Músic multidisciplinari, va estudiar també cant amb Benito Maresca i Wayne Rivera, direcció orquestral amb Bernie Lurry i orgue amb Larry Alan Smith. Com a pianista de cambra va treballar amb els alumnes de l’Emerson String Quartet i del Lions Gate Trio. També va ser pianista i cantant de la Connecticut Concert Opera, i com a organista va ser director musical de diferents corals a Connecticut. Des del 2007 viu a Girona, on és professor de repertori vocal al conservatori de la ciutat.