Gloria de Vivaldi / Te deum de Charpentier 2020

EL DIRECTOR
Jordi Cases i Bayer

 

Jordi cases: Director ddel concert participatiu del Gloria de Vivaldi i el Messies de Charpentier

Va cursar els primers estudis musicals a l’Escolania de Montserrat i, posteriorment, els va continuar a Barcelona, on va estudiar també dret i filosofia. Fundador de la Coral Càrmina, de la qual va ser director durant més de quinze anys, va dirigir també el Coro de RTVE. Del 1988 al 1998 va exercir com a director musical i artístic de l’Orfeó Català. El setembre del 1990 va crear el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, que va dirigir fins al juliol del 2011. Així mateix, va estar al capdavant del Coro de la Comunidad de Madrid des de l’any 2000 fins al juliol del 2011. També a Madrid va desenvolupar la tasca de director del Coro del Teatro Real, col·laborador habitual de l’Orquesta Sinfónica de Madrid, entre els anys 2004 i 2008. Del 2011 al 2013 va ser director, per segona vegada, del Coro de RTVE.

Al capdavant d’aquests col·lectius ha dirigit i preparat més de dos mil concerts, conreant tota mena de gèneres i estils, amb una gran varietat de conjunts instrumentals, i col·laborant amb els directors d’orquestra més destacats, com els mestres J. López Cobos, F. P. Decker, J. Pons, A. Ros-Marbà, M. Á. Gómez-Martínez, V. P. Pérez, A. Gourlay, Claudio Abbado, M. Jansons, E. Inbal, Zubin Mehta, H. Rilling, W. Weller, R. Frühbeck de Burgos, M. Rostropóvitx, C. Dutoit,, G. Rojdéstvenski, Colin Davis, E. Colomer, F. Brüggen, M. Corboz, L. Heltay, Fabio Biondi i un llarg etcètera.

Ha impartit nombrosos cursos i seminaris de direcció coral tant a Espanya com a l’estranger i ha participat com a director en els festivals més prestigiosos d’Europa i també a Israel, Mèxic, Cuba, Guatemala, els Estats Units, l’Argentina, el Brasil, la Xina, el Marroc i el Japó. L’estiu del 1997 va ser el director de l’European Youth Choir del Festival Europa Cantat.

Actualment és artista en residència a l’Orquesta Sinfónica de Castilla y León, pel que fa al vessant coral, i col·labora assíduament, com a director convidat, amb el Cor de Cambra Femení Scherzo de Vila-seca.

ELS SOLISTES
Ulrike Haller, soprano

 

Ulrike Haller, Soprano

Nascuda a Meran (Tirol del Sud), inicia els estudis musicals a la seva ciutat natal i posteriorment a la Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, on cursa estudis de piano i cant. Es gradua el 2002 amb les màximes qualificacions. Amplia els estudis a Barcelona amb Mª Dolors Aldea, Àngel Soler, Marta Pujol i Francisco Poyato. Rep consells d’Ana Luisa Chova, José van Dam, Eric Halfvarson, Mark Hastings, Wolfgang Holzmair, Kurt Widmer i Wolfram Rieger. Actualment és professora de cant a l’Escola Coral del Palau de la Música Catalana.

Ha actuat a Àustria, Suïssa i Itàlia i ha estat membre i solista del Wiener Kammerchor i l’Arnold Schoenberg Chor. L’any 2015 guanya el Premi Extraordinari del Conservatori Superior del Liceu i el Primer Premi del curs de Lied de Joventuts Musicals d’Espanya.

Ha actuat com a solista acompanyada per l’Orquestra Simfònica de Barcelona, Orquestra Simfònica del Vallès, Orquesta Ciudad de Granada, Orquesta Sinfónica de Castilla y León, Orquestra Barroca Catalana, Orquestra de Cambra Terrassa 48, entre d’altres, en algunes de les sales més prestigioses del país amb obres com la Novena de Beethoven, el Rèquiem de Brahms, Carmina Burana d’Orff, Missa en do m. de Mozart, Dixit Dominus i Messies de Haendel, Cantates de Bach, Simfonia nr.2 Lobgesang, Himne i Salm 42 de Mendelssohn, Les Illuminations de Britten, etc. També ha ofert recitals de Lied acompanyada pels pianistes Josep Buforn i Josep Surinyac i ha enregistrat diversos CDs i per a Catalunya Música

Delia Agúndez, soprano

 

Delia Agundez, Soprano

Nascuda a Càceres, va obtenir el Títol Superior de Cant, amb qualificacions excel·lents, al Conservatori del Liceu de Barcelona sota el mestratge de C. Bustamante. Va fer cursos de perfeccionament amb M. C. Kiehr, R. Domínguez, R. Levitt i R. Lojendio, entre d’altres. És també llicenciada en història i ciències de la música (amb premi extraordinari) i en història de l’art.

Una sòlida carrera musical, amb interpretacions d’obres de tots els temps, l’ha portat per tot el món. Ha actuat com a soprano solista amb orquestres com la de RTVE, l’Orquestra de Cadaqués, l’Orquestra Barroca Catalana, l’Orquesta de Extremadura o l’Orchestra della Mitteleuropa. A més, col·labora sovint amb agrupacions com Pygmalion, Collegium 1704, Al Ayre Español, Capella de Ministrers, Musica Ficta – Ensemble Fontegara, Aquel Trovar, La Bellemont, la Capilla Jerónimo de Carrión i Ímpetus, entre d’altres. Les seves actuacions s’han retransmès per canals i emissores de l’Estat espanyol i de França.

Sigui com a solista o bé al costat d’importants agrupacions professionals, ha estat dirigida per mestres com C. Davis, R. Pichon, V. Luks, J. Mena, M. Corboz, V. P. Pérez, A. Ros-Marbà, J. Pons, E. Oue o P. Phillips.

Té uns quants discos al mercat. Va ser premiada amb el guardó Injuve a la millor interpretació musical clàssica gràcies al seu primer disc, Voleras, entre seguidilla y bolera. A més, va ser reconeguda com a Millor Ambaixadora Musical 2012 en els V Premis de la Música Extremenya. El maig del 2015, She loves and she confesses too, una de les peces del seu darrer àlbum, va ser guardonada en els The Akademia Music Awards de Los Angeles.

Marta Infante, mezzosoprano

 

Marta Infante, Mezzosoprano

Va cursar estudis de piano, viola i cant al Conservatori de Lleida i, més endavant, es va traslladar a la República Txeca per fer estudis superiors de cant a la càtedra d’art de la Universitat d’Ostrava.

Ha cantat amb les principals orquestres de l’Estat, com l’Orquesta Nacional de España, l’OBC, la de RTVE, la del Gran Teatre del Liceu, la Real Filharmonía de Galicia, la Simfónica de Bilbao, entre d’altres, i ha treballat amb directors com A. Ceccato, E. Colomer, R. Howarth, V. Luks, E. Onofri, P. Goodwin, R. Egarr, K. Bakels, V. P. Pérez, J. Pons, etc.

Ha pres part en òperes al Gran Teatre del Liceu, al Teatro Real de Madrid, al Teatro Gayarre de Pamplona, a la Llotja de Lleida i al teatre AMU de Praga.

Ha cantat en els principals festivals europeus de música antiga, com la Biennal de Venècia, el Bijloke (Bèlgica), el Concentus Moraviae (República Txeca), el Festival Baroque de Sablé (França), el Gulbenkian de Lisboa, el de Fribourg (Suïssa), el de Torroella de Montgrí, el de Sevilla, etc., així com als principals auditoris de l’Orient Mitjà, el Japó i l’Amèrica Llatina.

Amb el pianista J. Robaina ha fet recitals al Palau de la Música Catalana (on van rebre el premi El Primer Palau), a la Fundació Juan March de Madrid, en el Ciclo de Lied de Zaragoza, al Teatro Calderón de Valladolid, en el festival Janáčkův Máj d’Ostrava, en el Festival de Canarias i al CaixaForum de Barcelona.

Dins la seva extensa discografia destaquen: Alto cantatas de Telemann; Tonos al arpa i Cantate Contarini, amb l’arpista barroc M. Vilas; les òperes Amor aumenta el valor, de J. de Nebra, i La guerra de los gigantes, de S. Durón; i Dvořák songs, amb cançons del compositor txec A. Dvořák, interpretades amb el pianista J. Robaina.

Carles Prat, tenor

Carles Prat, Tenor

Després d’estar quatre anys a l’Escolania de Montserrat i fer el Grau Mitjà a l’Escola Municipal de Música d’Igualada, va cursar els estudis de Grau Superior de Cant Clàssic a l’Escola Superior de Música de Catalunya. L’any 2011 va finalitzar el Màster d’Òpera a la Hochschule für Musik und Tanz Köln. Durant tot aquest temps també va rebre classes magistrals de J. Bros, T. Quasthoff, S. Parenti i L. Dawson, i va fer cursos amb W. Güra i E. Moser, entre d’altres.

Ha fet concerts arreu d’Espanya i Alemanya tant en l’àmbit operístic com en el de l’oratori.

Ha interpretat papers destacats com, per exemple, Nemorino (L’elisir d’amore), Belfiore (La finta giardiniera), Paolino (Il matrimonio segreto) i Rebell (Das geheime Königreich).

En l’àmbit simfonicovocal, ha interpretat arreu de Catalunya i Alemanya com a solista obres com el Rèquiem de Mozart, la Passió segons sant Mateu i la Passió segons sant Joan de J. S. Bach, El Messies de Handel, la Petite messe solennelle de Rossini, l’Oratorio de Noël de Saint-Saëns, la Messe solennelle de Sainte-Cécile de Gounod, el Membra Jesu nostri de Buxtehude i l’Stabat Mater de Haydn.

Ha col·laborat com a solista amb formacions diverses, com ara l’Orquestra Nacional d’Andorra, la Bergische Symphoniker, la London & Vienna Kammerorchester, l’Ensemble Matheus, l’Orquestra Simfònica del Vallès, l’Orquestra Barroca Catalana, l’Orquestra Camera Musicae, l’Orquestra Terrassa 48 i Vespres d’Arnadí. I també col·labora habitualment amb diverses formacions corals, com el Cor de Cambra del Palau de la Música, Ars Nova, Ensemble O Vos Omnes, Cor Cererols, i és membre fix del Cor Francesc Valls de la Catedral de Barcelona.

Josep Ramón Olivé, baríton

 

Josep Ramón Olivé, Baríton

Nascut a Barcelona, començà els estudis de violoncel, piano i cant a l’Escolania de Montserrat i, posteriorment, seguí a l’Escola de Música de Barcelona. Va estudiar direcció coral i cant clàssic a l’Escola Superior de Música de Catalunya i va continuar la seva formació vocal a la Guildhall School de Londres. Ha participat en classes magistrals de G. Johnson, G. Finley, K. Widmer, J. Bros, L. Alva i T. Berganza.

Entre altres premis, ha rebut la Medalla d’Or de la Guildhall School of Music and Drama de Londres (2017).

Ha col·laborat amb orquestres com Le Concert des Nations, Hespèrion XXI, l’OBC, la London Handel Orchestra i L’Orchestra of the Age of Enlightenment, actuant a les principals sales de concerts de Catalunya i Europa, sota la batuta de grans directors com J. Savall, W. Christie, K. Ono, L. Cummings, J. Pons i V. P. Pérez.

Entre els papers que ha representat hi ha el comte d’Almaviva (Les noces de Fígaro), Mercutio (Roméo et Juliette), Tarquini (La violació de Lucrècia), Maximilian (Candide), Orfeu (L’Orfeo) i Enees (Dido i Enees). També ha interpretat, dins el camp de l’oratori, els rèquiems de Brahms, Fauré i Mozart, el Carmina Burana d’Orff, El Messies de Handel, el Weihnachtsoratorium de J. S. Bach… Finalment, en el vessant del lied, ha cantat, entre d’altres, peces de Brahms, Mahler, Schubert, Schumann, Ravel, Fauré i Beethoven.

De la seva activitat dels últims anys destaquen: l’estrena d’obres dels compositors S. Brotons, J. Vila i Casañas, A. Guinovart, J. Magrané, J. Duijck, R. García-Tomás, L. Osborn i A. García Demestres, i el debut al Gran Teatre del Liceu i al Festival Castell de Peralada.

L’ORQUESTRA
Orquestra de Cambra Terrassa 48
Orquestra de Cambra de Terrassa

L’Orquestra de Cambra Terrassa 48 és una formació especialitzada en el repertori escrit per a cordes. Fundada en la seva forma i filosofia actuals l’any 2000, ha donat un gran impuls i difusió a la música per a orquestra de cordes amb programes que combinen la investigació i la proximitat.

L’OCT48 ha fet concerts per tot Catalunya i per l’Estat espanyol, ha col·laborat en importants produccions simfonicocorals i ha enregistrat per a diferents segells, per a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals i per al Centre Robert Gerhard. Ha col·laborat també amb directors com L. Heltay, J. Vila, M. Barrera, B. Sargent o G. Comellas; solistes com M. Pintó, G. Claret, J. Domènech, D. Ligorio, V. Bronevetzky, A. Ventura, A. Malikian o D. Brlek, i agrupacions com la Coral Cantiga, la Coral Sant Jordi, el Cor Enric Granados i el Cor de Cambra de l’Orfeó Català.

En la seva recerca de literatura per a orquestra de cordes, ha fet primeres audicions a Catalunya de nombroses obres per a aquesta formació i també a escala europea (The Passion of Mary, de Howard Blake), així com estrenes d’obres d’autors catalans (A. Guinovart, M. Casellas, J. Cornudella…) i primers enregistraments d’obres de R. Lamote de Grignon, J. Manén i M. Oltra.

L’OCT48 ha explorat nous camins musicals i escènics amb la creació d’espectacles multidisciplinaris com la Suite Carmen de R. Sxedrín, la coproducció amb el Festival de Pasqua de Cervera de Remena, nena amb A. Tordera i J. Domènech, col·laboracions amb cantants com Pep Sala i Sisa, i amb formacions jazzístiques com el Manel Camp Trio i C. Cases, amb qui van estrenar l’obra Araguaia, amb textos de P. Casaldàliga.

L’OCT48 està dirigida des del violí per Quim Térmens, músic sabadellenc que va estudiar amb el mestre Gonçal Comellas, entre d’altres. Guardonat amb el premi Xavier Montsalvatge, ha impulsat la difusió i el coneixement d’obres escrites per a cordes, i avui dia és un referent en aquest camp. Ha creat diversos espectacles infantils, així com algunes composicions per a orquestres de corda estudiantils. Treballa al Conservatori de Música de Vic, on és mestre de violí i director musical. Actualment, també és el director artístic del Festival BBVA de Música Religiosa d’aquesta ciutat.

COR D’ESCENARI
Coral Cantiga

L’any 1961, Leo Massó va fundar la Coral Cantiga als Lluïsos de Gràcia de Barcelona i la va dirigir durant els seus primers anys d’existència. El van succeir com a directors O. Ponsa, E. Colomer i ‒des de l’any 1981‒ Josep Prats.

El seu repertori inclou obres a cappella i moltes de les grans composicions simfonicocorals de totes les èpoques i estils, que ha interpretat en col·laboració amb acreditades orquestres catalanes i estrangeres, com l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, l’Orquestra Simfònica del Vallès, l’English Chamber Orchestra, l’Orquestra Nacional de Cambra d’Andorra o l’Orquestra de Cambra Terrassa 48. Ha fet nombrosos enregistraments i ha ofert concerts a les principals sales i festivals de Barcelona (Palau de la Música Catalana, Auditori; Setmana de Música Religiosa, Festival de Música Antiga, Euroconcert, Ibercàmera, Cicle Coral de l’Orfeó Català, Festival Grec, etc). Així mateix, ha actuat al Palau de la Música de València, al Festival de Música Religiosa de Cuenca, a l’Auditorio Nacional de Música de Madrid i en diversos festivals internacionals, celebrats a Autun, Loughborough, Flandes, etc.

Ha estat dirigida, entre d’altres, per O. Martorell, S. Mas, A. Ros-Marbà, J. Casas, S. Brotons, M. Valdivieso, T. Pinnock, P. Cao, L. Heltay, J. Duijck, F. Eldoro, M. Leite, W. Pfaff, N. Andrenacci, D.-O. Stenlund, G. Voronkov i J. Rathbone.

Entre les produccions pròpies, cal destacar tres espectacles sobre textos de Rilke, de García Lorca i de poetes catalans. Destaquen les col·laboracions amb M. del M. Bonet, A. Guinovart, F. Gasull i el poeta E. Casasses.