Messies Participatiu 2021

LA DIRECTORA
Mireia Barrera

L’edició d’enguany serà dirigida per una de les directores de cor més importants del món. En tota la història dels concerts participatius d’El Messies, la direcció no havia anat mai a càrrec d’una dona. Aquesta és la primera vegada. Es tracta de Mireia Barrera, que va ser durant vint-i-sis anys (del 1993 al 2019) directora del Cor Madrigal, formació que tornarà a dirigir en aquesta excepcional edició del Messies Participatiu, ja que el Madrigal serà el cor d’escenari que cantarà al costat dels membres de l’Associació Messies Participatiu. En alguna ocasió Mireia Barrera ha dit que el Cor Madrigal és el cor de la seva vida.

Nascuda a Terrassa i formada al Conservatori Municipal de Música de Barcelona, va estudiar a l’Escola Internacional de Cant Coral de Namur (Bèlgica) amb el director de cor i orquestra Pierre Cao. També ha participat en diferents cursos impartits per M. Cabero, E. Ribó i L. Héltay. Paral·lelament, ha fet estudis de cant amb M. Dolors Aldea.

Actualment col·labora amb el Coro de la Comunidad de Madrid com a primera directora convidada.

Des de la temporada 2012-2013 dirigeix el grup vocal professional Barcelona Ars Nova dins el projecte de les Misses Polifòniques que es fa a les esglésies dels Sants Just i Pastor i del Reial Monestir de Pedralbes de Barcelona. Aquesta iniciativa vol recuperar la polifonia dins la litúrgia.

Va dirigir per primer cop el Coro Nacional de España la temporada 2004-2005, dins el cicle «Carta blanca a Hans Werner Henze», i des del setembre del 2005 fins al juny del 2010 en va ser la directora titular. Amb ells va dur a terme gires per tot Espanya, a més de per Alemanya, Romania, Àustria i els Estats Units. Va
impulsar la creació del Ciclo Coral del Coro Nacional de España a l’Auditorio Nacional de Música de Madrid.

Ha col·laborat en nombroses ocasions amb el Gran Teatre del Liceu com a assistent del Cor, així com en la preparació de cors i solistes infantils. Durant els anys 1998-2005 va preparar els cors infantils col·laboradors de les temporades simfòniques de l’OBC. Entre les moltes tasques de direcció coral que ha dut a terme destaquen també la de la Capella de Música de Santa Maria del Mar, de la qual va ser directora titular, i la del Cor Aura de l’Escola de Música del Palau. Fins al desembre del 2005 va dirigir el Coro de la Orquesta Ciudad de Granada, del qual és fundadora.

En l’àmbit docent, ha estat professora de Direcció Coral a l’Escola Superior de Música de Catalunya (2002-2005).

Cal destacar el seu interès pel diàleg entre la música i altres disciplines artístiques, que l’ha dut a col·laborar amb artistes com Perejaume o les companyies de dansa IT Dansa i Santamaría.

El 2014, la Generalitat de Catalunya li va concedir el Premi Nacional de Cultura.

ELS SOLISTES
Elena Copons, soprano

Elena Copons

Va estudiar cant a Terrassa amb Dolors Aldea i posteriorment al Conservatori de Viena, on es va graduar cum laude en les especialitats de Sologesang i Lied und Oratorium. El 2007 va guanyar el segon premi en el Concurs Internacional de Lied de Stuttgart. Copons és una soprano amb una veu molt flexible i expressiva.

Va debutar el 2008 al Gran Teatre del Liceu, amb el qual col·labora habitualment i on ha participat en produccions d’òpera com ara L’incoronazione di Poppea, Fidelio o L’arbore di Diana; en concerts amb obres com ara Il pirata, Escenes del Faust de Goethe o L’Atlàntida, i en estrenes de diverses obres dins el cicle Off Liceu.

Des dels seus inicis va manifestar un gran interès pel gènere del lied. Com a liederista ha ofert nombrosos recitals, entre els quals destaquen els concerts al LIFE Victoria Barcelona 2017, a la Musikverein, a la RadioKulturhaus o a l’Arnold Schönberg Center.

Amb un ampli repertori de concert, que inclou les obres més significatives de la música barroca, clàssica i romàntica, així com també obres contemporànies, ha actuat per quasi tot Europa en festivals, sales de concert i teatres d’òpera de prestigi, com la Musikverein, la Konzerthaus, el Theater an der Wien, el Gran Teatre del Liceu, el Teatro Real o l’Auditori de Barcelona.

El CD Impressions, en què interpreta el cicle per a soprano i orquestra «La rosa als llavis», d’E. Toldrà, amb l’OBC i A. Ros-Marbà va quedar guanyador dels premis Enderrock 2013 com el millor CD de música clàssica. La seva activitat concertística ha estat documentada en diversos CD i DVD, així com per Medici.tv, TV3, Catalunya Música, RNE i l’ORF (Ràdio i Televisió d’Àustria).

Elena Copons, a més, exerceix l’activitat docent com a professora convidada a masterclasses i al Conservatori Superior de Música del Liceu.

Leandro Marziotte, contratenor

Leandro MarziotteEl contratenor Leandro Marziotte va néixer a Salto, Uruguai, però ha viscut en diferents ciutats europees, fins a decidir-se per Barcelona. Aborda una gamma molt àmplia del repertori solista, des de l’edat mitjana, passant pel Renaixement, i molt especialment del període barroc.

El 2014 va guanyar el primer premi al Concurs Internacional Handel a Göttingen com a contratenor solista al costat del conjunt instrumental Radio Antiqua. Precisament és Handel un dels seus compositors preferits. Leandro ha manifestat alguna vegada que la seva veu s’adapta molt bé a tot el repertori operístic handelià. En aquest sentit ha interpretat diferents papers d’òpera del compositor de Halle, com ara el d’Arsamene a l’òpera Serse, el paper principal de l’òpera Orlando, el d’Ottone a l’òpera Agrippina o el d’Hamor a l’oratori Jephtha.

Va ser, igualment, finalista del primer Concurs Internacional de Contratenors, celebrat a Lugano l’any 2011. Té un màster en Cant Barroc del Conservatori Reial de La Haia i una llicenciatura en Interpretació del Conservatori d’Estrasburg.

Leandro Marziotte es presenta regularment com a solista amb conjunts instrumentals. Ha gravat per a Harmonia Mundi un disc de cantates de Bach amb el conjunt Musicus Köln, dirigit per Chistoph Spering. Va fer la primera gravació mundial del paper principal de l’òpera Flavio Crispo de Heinichen amb l’Orquestra Barroca de Stuttgart. Amb el segell Arcana va enregistrar a Itàlia un disc de cantates barroques napolitanes inèdites per a contratenor. El podem escoltar també en altres gravacions seves, com ara la de l’òpera Rodrigo de Handel dirigida per Laurence Cummings.

Ha cantat en diferents i importants escenaris, com ara el Teatro Colón de Buenos Aires, el Theatro Municipal do Rio de Janeiro, el Teatro Solís de Montevideo, el Teatro Simón Bolívar de Ciutat de Mèxic, el Teatro Mario Laserna de Bogotà, la Maison Symphonique de Mont-real, la Maison de la Radio de París i la Chapelle Royale de Versalles, entre d’altres.

David Alegret, tenor

David AlegretEl tenor David Alegret va estudiar medicina, però finalment, als 27 anys, es va decantar per la música i va entrar al Conservatori Superior de Música de Barcelona. Més endavant va estudiar a Suïssa i Àustria.

Alegret és un gran especialista en el repertori de Rossini i Mozart, en el qual destaca per la puresa de la veu i per la tècnica. Ha cantat profusament Così fan tutte, Don Giovanni, La Cenerentola i Il barbiere di Siviglia, entre altres títols. Només com a Narciso a Il turco in Italia suma més d’un centenar de representacions.

També és molt actiu en el repertori contemporani, com ho demostra la seva participació en les estrenes de les òperes Les Bienveillantes d’Hèctor Parra a l’Opera Vlaanderen en coproducció amb l’Staatstheater Nürnberg i el Teatro Real de Madrid, i L’enigma di Lea de Benet Casablancas al Gran Teatre del Liceu. Els compositors d’aquestes dues obres van escriure els papers que hi fa Alegret per a ell.

Ha estat dirigit per batutes tan importants com Biondi, Bolton, Campanella, Capuano, Carella, Heras-Casado, López Cobos, Luisi, Minkowski, Muti, Parry, Pons, Rizzi o Savall.

En el terreny de l’oratori, ha interpretat des de Monteverdi fins a la música dels nostres dies, passant especialment per Bach, Handel, Mozart, Haydn i Beethoven, en alguns dels auditoris més prestigiosos del món.

Ferm defensor de l’art com a oportunitat d’inclusió social, David Alegret ha col·laborat amb el projecte del Gran Teatre del Liceu per dur l’òpera a les presons.

A més, Alegret és un reconegut intèrpret de recital, amb un repertori en què destaquen el lied alemany i la cançó d’autor català (Toldrà, Morera, Lamotte de Grignon,…). El seu àlbum Impressions de natura ha rebut crítiques excel·lents. Ha enregistrat, entre d’altres, El giravolt de maig de Toldrà amb Antoni Ros-Marbà i l’OBC per al segell Harmonia Mundi, la Clementina de Boccherini amb Pablo Heras per a Música Antigua Aranjuez i Lo frate ’nnamorato de Pergolesi amb Europa Galante i Fabio Biondi per a Unitel Classica.

Enric Martínez-castignani, baríton

Enric MartinezVa estudiar cant i direcció orquestral a la Musikhochschule Heidelberg-Mannheim. Des del seu debut amb La Bohème a Budapest, el baríton Enric Martínez-Castignani canta de manera habitual en ciutats com Venècia (La Fenice), Lió, Estrasburg, Ginebra o Tel Aviv, i també a Barcelona (Liceu). Ha estat dirigit escènicament per David McVicar, Willy Decker o Robert Carsen i musicalment per Danielle Callegari, Lorenzo Viotti o Josep Pons, entre d’altres.

En les seves interpretacions de Lescaut, Don Pasquale, Bartolo, Dulcamara, Don Magnifico, Don Alfonso o Kolenatý ha estat lloat tant per la qualitat vocal i interpretativa com pels excel·lents dots teatrals.

És considerat com un dels millors liederistes espanyols. En aquest camp, domina molt el fraseig i és un gran narrador a través de la música, amb una veu potent i uns pianos elegantíssims. Aquest baríton té una solidesa vocal digna d’admiració. En aquest àmbit ha fet recitals per tot el món amb obres com Winterreise i Schwanengesang (Schubert), Dichterliebe (Schumann) o les Songs of Travel (Vaughan Williams).

Nominat als premis Grammy, el seu compromís amb la cultura es fa palès, també, en la seva activitat com a gestor i divulgador. Va ser el creador i director artístic, entre el 2011 i el 2015, del Festival LIFE Victoria, fa conferències arreu i és professor del màster de Gestió Cultural de la Universidad Carlos III. Castignani, a més de ser un dels barítons més solvents d’Europa, és un gran divulgador de la música i entén que, per fer-la més accessible al gran públic, ha d’emocionar, per la qual cosa l’intèrpret ha de deixar-hi la pell, en paraules seves.

Ha gravat per a Deutsche Grammophon, Harmonia Mundi i Opus Arte.

En l’esfera concertística, ha actuat en sales com els auditoris Nacional de Madrid i de Galicia, o en els festivals de Peralada, Granada o Styriarte (Graz), acompanyat d’orquestres com l’OBC, l’Orcam, la Sinfónica de Tenerife o la de RTVE.

L’ORQUESTRA
Orquestra barroca catalana

Orquestra Barroca CatalanaL’Orquestra Barroca Catalana neix l’any 1993 amb la idea de divulgar i recuperar repertori dels segles XVII i XVIII. Els seus components, majoritàriament residents a Catalunya, són músics especialitzats en interpretació històrica. El repertori interpretat, tant instrumental com operístic i religiós, és ampli. Es podria destacar la recuperació d’obres de Domènec Terradellas, Francesc Valls, Ferran Sor, Vicent Martín i Soler, Charles Desmazures, Alessandro Scarlatti, Angelo Ragazzi, Emanuele d’Astorga, i Manuel i Josep Pla.

Del repertori interpretat cal assenyalar la missa Alma Redemptoris Mater i el Concert per a fagot d’Anselm Viola, i l’Stabat Mater, el Magníficat, la Passió segons sant Joan i la Passió segons sant Mateu de Johann Sebastian Bach.

Hi han treballat directors de prestigi internacional. Ha enregistrat i editat la integral de música religiosa de Manuel i Josep Pla per a veu solista i orquestra, per la qual va obtenir el premi Enderrock de Música Clàssica el 2011.

L’Orquestra Barroca Catalana organitza des de fa sis anys la Temporada de Música Antiga a Sant Felip Neri (Barcelona) amb la finalitat de donar a conèixer música poc freqüent de grans compositors, així com de compositors catalans del segle XVIII.

La direcció artística és a càrrec de Santi Aubert i Vayreda.

COR D'ESCENARI
Cor Madrigal

Cor Madrigal

Va ser fundat per Manuel Cabero el 1951, i del 1993 al 2019 Mireia Barrera en va ser la directora titular. Des del setembre del 2019, la direcció és a carrec de Pere Lluís Biosca.

El cor treballa sobretot repertori dels segles XX i XXI, amb un interès especial en la divulgació dels autors catalans. Manté una important activitat en el camp simfònic, principalment en col·laboració amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona; és cor adscrit de l’Auditori i l’OBC des de la temporada 2012-2013. Ha estat dirigit per grans batutes. En l’etapa en què Manuel Cabero hi va estar al davant, va cantar en l’estrena mundial de l’Atlàntida de Falla.

En l’àmbit discogràfic cal destacar l’enregistrament de la música coral de Joaquim Homs realitzat per a la Fundació Autor, així com el seu darrer CD, Madrigal, que recull música de diversos compositors catalans. Recentment ha col·laborat amb l’OBC i Pablo González en un treball sobre Enric Granados per al segell Naxos. De les darreres temporades cal remarcar les gires i col·laboracions amb les orquestres Mariïnski, Nacional de Lilla, Filharmònica de Praga, Estatal de Weimar i Nacional d’Hongria.

ELS PREPARADORS
Alfred Cañamero, director preparador (Barcelona)

Nascut a Barcelona, va iniciar els estudis de cant, piano, violí i orgue amb el pare Ireneu Segarra a l’Escolania de Montserrat i els va continuar amb Manuel Oltra, Benet Casablancas, Josep Soler, Pierre Cao i Antoni Ros-Marbà, entre d’altres. Va cursar els estudis de Direcció d’Orquestra, Composició i Instrumentació.

Actualment dirigeix la Coral Mixta d’Igualada, la Coral Guisla de Caldes de Montbui, el Cor Groc de Barcelona i la Coral Art i Cultura del Canyet. També és professor al Conservatori Professional de Dansa de l’Institut del Teatre. Ha estat titular de la Coral Càrmina de Barcelona i del Coro de la Sociedad Musical de Sevilla.

Martí Ferrer Bosch, director preparador (Girona)

Als sis anys va començar a cantar a la Coral Saba Nova, fet fonamental per decidir el seu camí. Va estudiar al Conservatori Superior de Música de Girona, ciutat on va néixer, i va continuar al de Barcelona i a Namur (Bèlgica). Actualment és director dels cors i orquestres del Conservatori de Tarragona, on a més imparteix classes. Des del 2016 dirigeix la Capella Polifònica de Girona i des del 2018, el Cor de la Universitat de Girona. El 2019 va fundar GiroNins com a cor infantil de la Polifònica. Des d’aquest any és director de l’Orquestra de la Universitat de Girona, creada recentment. Amb Bernat Cabré va fundar Ficta Edicions.

Marta Olivé, pianista (Barcelona)

 

Nascuda a Sant Pere de Riudebitlles el 1976, va estudiar piano al Conservatori Superior de Música de Barcelona. També va fer estudis d’aquest instrument fins al grau superior amb la professora Núria Bonells, deixebla d’Alícia de Larrocha. És directora de l’Escola de Música Mossèn Pla de Sant Quintí de Mediona. Col·labora amb diferents corals, com la Coral Mixta d’Igualada, sota la direcció d’Alfred Cañamero.

 

 

 

Claudio Suzin, pianista (Girona)

Va néixer a São Paulo (Brasil), on va estudiar piano amb Gilberto Tinetti a la Universitat de São Paulo i, posteriorment, amb Luiz Carlos de Moura Castro a la Universitat de Hartford (EUA). Músic multidisciplinari, va estudiar també cant amb Benito Maresca i Wayne Rivera, direcció orquestral amb Bernie Lurry i orgue amb Larry Alan Smith. Cláudio és un destacat pianista de lied. Com a pianista de cambra va treballar amb els alumnes de l’Emerson String Quartet i del Lions Gate Trio. Des del 2007 viu a Girona, on dirigeix les corals Croscat d’Olot i Cypsella de Sant Feliu de Guíxols.